dalam mendidik anak...

Setiap ibu dan bapa ade cara macam mane nak mengawal dan mengajar anak – anaknye mereka…. Tak terkecuali jugak aku dan suami…. Menghandle 2 orang budak lelaki dalam jarak yang agak dekat memang mencabar… banyak kali jugak la aku terjerit sane terjerit sini tapi aku sedar memarahi anak tidak akan mendatangkan kesan yang positif utk anak… sebab tu la aku dan suami kene banyak bersabar….


Aku dan suami bekerja, balik umah memang dah letih giler…. Ari sabtu dan ahad la mase yang kami ade utk meluangkan mase dengan anak2…. Kalau ibu yang duduk di rumah memang akan dapat mendidik anak dengan sepenuh – penuhnya….. aku pun kengkadang jeles gak bile seorang ibu itu ade mase bile anak die bangun dr tido, memandikannya, nak makan tengahari, nak minum petang, pastu tido balik…. Tapi nak buat cemane demi mencari rezeki….






Bagi aku dan suami, kami sedaya upaya yang mungkin akan berusaha utk mengajar anak kami 123, ABC, alif ba ta…. dan Alhamdulillah imran dapat mengingati 123 dalam bahasa melayu dan inggeris, dengan berkat kesabaran… yang ABC tu pulak… die akan mengikut ape yang aku cakap n aku tak sabar nak dengar imran sebut A – Z sepenuh penuhnya… Alif ba ta pun on the way dah… besar cabarannye bagi ibu bapa yang bekerja nie…. Tapi itu la yang kami kene tempuh….





Setelah selesai azan berkumandang, die akan sendiri mengangkat tangannye utk berdoa dan kalau kami terlupe nak buat, die akan sebut ‘baba atau mama’ dan mengangkat tangan tande berdoa…. Hehehehe…. Bile adiknye nangis imran akan cakap… MAMA, ADIK SUSU!!! yang sebetulnye adik nak susu… hehehehe…. Bile aku nak buat keje kat dapo, aku pesan kat imran, jage adik tau, mama nak buat keje…. Alhamdulillah imran dengar cakap walaupun kengkadang degilnye datang jugak… besela budak2, kite kene pandai tackle diorang…..











Yang si adik pulak, skang nie asik berpusing dan meniarap je la keje die…. Kalau ikhwan tengah meniarap n kite letak barang kat depan die, die dah angkat2 bontot dah nak mengesot ke depan…. Perkembangan yang sihat…. Aku kene cube bagi susu botol jugak sebab buat mase skang die langsung taknak….dan Alhamdulillah skang nie susu badan masih banyak utk ikhwan… Dan aku berazam nak susukan anak aku Insya Allah dalam mase 2 tahun… yeah, yakin boleh!!!!!