Ikhwan kat hospital...

 
hari khamis 3hb Oktober patutnya aku pegi Pejabat Daerah dan Tanah Jelebu untuk buat report untuk RTP.... report kene hantar sebelum 10hb.... tengah siap2 tu aku tengok ikhwan cam tak sihat je... malam semalamnye aku tengok die cam semput... aku cakap kat die esok pagi kite pegi klinik ye.... seminggu yang lepas memang kitorang dah pegi klinik dah.... doctor bagi ubat demam n batuk... doctor pesan kalau batuk n demam lagi datang klinik balik....
 
ni dah seminggu la tu... batuk2, demam pulak on n off je.... tak kuat sangat demamnye......batuk, pastu nafas die cam ade bunyik sket pastu macam penat, tercungap cungap.... sian pulak aku tengok... doctor kat klinik buat surat suh pegi dekat emergency Hospital Tuanku Jaafar (HTJ) .... aku pun dah saspen dah.... aku dengan baju keje lagi... aku ngan ikhwan je pegi, suami masuk keje dulu... lepas dapat surat refer tu terus aku pegi dekat emergency kat htj... aku inform dekat suami....
 
nasib baik klinik ngan htj tu dekat..... kitorang terus carik parking dekat perking bertingkat tu... bak kate waris... parking botingkek - tingkek.... heheheh.... memang selesa sangat 4 tingkat parking termasuk yang atas sekali yang takde bumbung.... memang menyenangkan.... sedikit sebanyak mengurangkan masalah parking sebelum nie. parking berbumbng lagi n botingkek tingkek.... heheheh....
 
lepas parking terus kitorang pegi bahagian emergency... tetibe jumpe ngan suami, die tengah pegang tepon... nak tepon aku la tu nak tanye kat mane.... hehehehe.... lepas bagi surat kat medical assistant tu, die suh pegi kat satu bilik tu... bilik tu khas untuk amik gas.... penuh bilik tu, ramai yang semput.... diorang suh kitorang pegi kat dalam yellow zone.... memang ramai betul.... doctor yang check tu suh ikhwan amik gas, lepas dah amik gas pegi amik xray pulak.. kene tukar baju spital....
 
 
mase nie menunggu result untuk xray..... ape la resultnye ye.... kire menunggu penuh debar.... hheheheh..... lama menunggu suami pun tanyela kat kaunter tu.... tah2 result dah masuk balik kat yellow zone..... kitorang masuk balik kat yellow zone... jumpe doctor yang check ikhwan tadi.... doctor tgk xray memang ade jangkitan kuman kat paru2... doctor tanye sebelum nie penah pakai inhaler tak?? kitorang kate tak penah sebab sebelum nie amik gas je kat klinik.... doctor bagitau better admit sebab kat spital boleh diajar pakai inhaler.... kalau kat spital ade botol khas yang disambungkan dengan inhaler tu supaya dapat die hisap gas tu.... kalau kat umah takde... doctor kate better kite tau cemane nak gune.... kalau balik umah takut ape2 jadi nanti.... kitorang pun setuju ikhwan diadmitkan sebab lagi selamat....
 
 
memule masuk memang sehelai sepinggang.... tak bawak ape2 pun sebab tak expect nak masuk wad.... suami stay dulu, pastu tak lama tu suami balik bawak barang2 sume.... aku ngan baju keje lagi ngan berbeg tangan je..... kat sane ade parents tu bawak mainan sume... ikhwan pun nak la.... menjerit jerit nak.... aku cakap la nanti abah bawak ye.... nasib baik die nak dengar cakap.... ikhwan admit dalam tengahari.... nak tunggu abahnye datang petang... memang terasa lame.... huhuhu......
 
 
akhirnye abahnye daang bawak barang2 keperluan sume.... Alhamdulillah..... ni ikhwan dah gi mandi dah.... nasib baik abahnye bawak mainan..... huhuhu... leka la ikhwan kejap....
 
 
petang tu waktu melawat, adik aku dina ngan makcik aku, kak cha ade datang nak melawat ikhwan.... ceria la muke die orang dating tengok die.... hehhehehe.... makanan untuk malam tu ade 2 mangkuk, lauk die ikan masak singgang/ pindang ngan ikan masak gulai lemak cili api.... aku pun suapla ikhwan... nak la die makan sket.... yang the rest tu aku yang makan.... boleh tahan sedap lauk2 die.... habis aku makan... huhuhu.... sape kate makanan hospital tak sedap.... sedap je aku rase... ke sebab aku tak kisah pasal makanan nie... kire tak cerewet la.... asalkan kenyang... burrpppp Alhamdulillah.... ;)
 
waktu melawat habis dalam pukul 7.30pm.... aku cakap kat suami, aku nak balik dulu nak bagi susu kat ilyas.... dah penuh sangat breast aku nie.... iyela tk pump pun... perit pun ade nie.... sakit.... kang dalam pukul 9 ke pukul 10 ke aku datang balik.... memule tu kitorang pun ade la bincang sape yang nak stay sebab aku tak kisah, nak stay pun pun boleh, suami nak stay pun boleh.... suami takut ilyas meragam je malam nanti sebab selalu tido menetek je.... takut meragam.... suami pun segan sebenarnye nak stay kat spital sebab semuanye pompuan... heheheh.... faham tu... so the decision has been made.... aku stay suami jage ilyas..... ;)
 
 
balik je umah terus aku carik ilyas nak bagi die susu.... dah pnuh sangat nie.... huhuhu..... lepas ilyas dah menyusu baru la rase lega.... Alhamdulillah..... ;) sedihnye nak berpisah dengan ilyas... nie kire first time tak tido dengan ilyas.... huhuhuh.... sempatlah aku amik gambar ilyas jap sebelum pegi spital.... hati seorang mama yang sungguh sedih.... huhuhuh.....
 
 
so kembali la aku kat spital.... dlam nak dekat pukul 10 malam.... parking kete kat tmpt bertingkat tingkat tu..... best pulak kan parking kat situ... hehehehe.... tukar shift jap ngan suami.... suami pun belum makan lagi.... aku pulak agak kenyang makan lauk spital tu.... hehehehe...... bile doctor check, ikhwan kene masuk gas.... dah tak lut pakai inhaler dah.... setiap 4 jam sekali kenelah masuk gas....
 
ikhwan tak tido sepanjang malam....kul5 pagi baru na tido.... dgn aku2 sekali tak tido.... nasib baik bawak toys, boleh la ikhwan leka main.... dalam pukul 4 pagi nak kene amik sampel kahak... first time amik, ikhwan melawan habis darah kuar hidung.... dah trauma dah die...... staff nurse kate nanti die amik lagi..... tak lame tu nurse datang, ikhwan terus peluk aku... aku mintak die panggil kawan die pegang ikhwan.... bile masuk tiub kat hidung tu memang die melawan balik... nurseyang lagi satu tu pun kalah tak dapat nak pegang ikhwan.... ikhwan pegi kat tepi katil tu... aku pegang die sekali baru la nurse tu dapat amik kahak tu.... ish.....
 
esoknye tunggu doctor round.... doctor pelatih, then doctor pakar.... doctor check still ae bunyik pernafasan ikhwan tu tapi tak teruk cam semalam... doctor bagi discaj (mama cakap dalam hati  : ape??? DISCAJ?? HIP HIP HORAY!!! ) hehehee.... tapi doctor tak galakkan pakai inhaler, doctor akan bagi ubat... lebih kurang same fungsi dengan inhaler.... ubat tu kene makan dalam 3 hari..... ape saje yang doctor cakap sy ikut... heheheh.... asalkan boleh balik.... heheheh.... duduk kat spital terase mase berjalan dengan lame giler..... huhuhu... n tak selesa..... rumah sendiri jugak yang best.... dulu mase nak bersalinkan Imran.... 11 hari duk kat spital.... wuishhhh!!! dah tau dah cemane rasenye....
 
tengahari tu kitorang dah boleh balik dah.... Alhamdulillah.... hope lepas nie ikhwan tak masuk spital lagi ye..... kalau sume nak tau... tahun lepas bulan oktober dan raye haji ikhwan masuk spital sebab demam n influenza A...tahun nie again bulan oktober n nak dekat raye haji ikhwan masuk spital lagi.... bulan haji, bulan penuh pengorbanan..... ;) Alhamdulillah....