ade masalah.....

ari selase lepas aku penat giler, terase lain macam... rase cam nak halfday tapi tahan je la.... balik umah terus melepet sampai pagi.... suami keje malam pulak tu.... esoknye ari rabu, memang tak boleh nak bangun... memang tak larat betul.... gi toilet tengok ade darah sket... aku dah panik dah.... suami balik je aku terus ajak gi klinik... aku tunjukla darah tu, die kate jom2 pegi klinik....

kitorang pegi je klinik, nasik baik takde orang... klinik tu bukak 24 jam pulak tu.... nasib baik.... masuk2 jumpe doktor je, doktor kate die nak scan dulu, nak tengok kalau ade ape2 masalah... mase tu suami tak masuk, die duk kat luar.... bile aku dah baring je untuk scan, pastu dah nampak je imej baby kat skrin tu, aku mintak doktor panggil suami kat luar... sebab mase tu memang first time kitorang tengok imej baby tu betul2... punyela excited... heheheh.... toing2 die tengah gerak2.... menggeletek die gerak... heheheeh.... bestnye tengok... rase cam tak percaye pulak.... perut aku kocik jo.... tapi doktor kate baby dah besar dah....

yang tak bestnye, doktor kate baby aku cam terperosok kat bawah... die macam tak selesa.... cam sempit... doktor kate saluran peranakan aku cam dah ke bawah sket... baby sihat, aku je tak sihat.... patutnye baby die baring baiikkkkk punye, tapi yang nie die cam tegak sket badan die.... tapi gerak still gerak tapi cam sempit die... ciannyeeeeeee..... pastu doktor tunjuk la tangan kiri, kanan, kaki die, paha... Alhamdullilah sumenye oke... pastu doktor check usie die dalam 18 minggu 3 ari.... aku kire kat kalender lam 17 minggu lebih.... doktor kate scan lagi tepat... terlebih seminggu...

pastu doktor tunjuk uri pulak kat belah kiri perut.... uri tu ade bahagian melintang ngan menegak.... yang bahagian melintang tu oke, terlekat oke je... yang bahagian menegak tu die ade gap sket, doktor kate patutnye uri tu memang melekat habis, ade satu tahap die akan tercerai sendiri, dalam tak salah aku 28 minggu... mase tu darah akan kuar sket... yang akunye memang tak lekat, tu yang kuar darah tu... doktor kate jangan gerak laju2, kene pelan2, jangan aktif sangat... kengkadang aku terlupe yang aku nie tengah pregnant... hehehe... Almaklum la perut kecik lagi...

suami aku tanye normal ke perut aku nie kecik... doktor kate selalunye anak pertame perut memang kecik.... doktor dulu pregnant dah 8 bulan baru orang perasan yang die pregnant... lagilaaaaa..... die cakap jangan risau pasal tu.... doktor nasihatkan letak bantal bawah punggung pastu urut pelan2 belah kiri ngan kanan perut... tarik rahim tu naik atas.... tak payah pegi tukang urut pun takpe, doktor suh aku buat sendiri pelan2.... doktor tak bagi aku ape2 ubat pun, die suh aku banyakkan berehat, jangan gerak banyak sangat.... dapat la rehat satu ari kat umah...

esoknye ari khamis pun aku rase sakit kat bahagian perut lagi, nak mintak halfday ke taknak.... kul 1 baru aku cakap kat bos aku sebab sakit la pulak... kalau aku stay pun memang tak boleh nak buat keje.... haaaaaaiiii.... dugaaaaannnnn....