Khayyum Ikhwan Bin Kamaruddin

dah hampir 2 minggu khayyum ikhwan dilahirkan.... dan juge aku berpantang... kene curik2 mase nak update blog nie... skang nie ikhwan tengah tido.... imran pulak ikut abahnye... jap lagi bangunla si kecik tu.... nie tgh nak menaipla ni nak update blog... hheheheh... suami panggil baby, khayyum, aku panggil ikhwan... mane2 pun boleh.... tu memang name yg diberi....

Khayyum Ikhwan : "Persaudaraan yang kekal abadi dan boleh berdiri sendiri"

Alhamdulillah, ikhwan telah selamat dilahirkan.... mesti nak tau pengalaman aku melahirkan anak bujang kedue nie kan...

Here it goes :

Dengan lafaz Bismilahirrahman nirrahim....

23hb Jan 2011 (Ahad)

aku dok melepak kat rumah sebab cuti ari minggu kan... dah ujung2 mase nie bestnye cuti.... heheheheh.... imran memang manja pulak ngan aku.... dok baring2 atau perut, dok cium2 perut.... aku cam kate nie macam tak lame je lagi nie.... sakit contraction tu memang ade rase tapi tak rapat sangat waktu die.... selalunye ari ahad petang aku akan pegi ke umah mertua... bersembang - sembang, bertanye kabar... tapi ari tu aku tak pegi sebab tak sedap badan... soalan wajib aku tanye kat suami... "Bile nak bersalin nie???" suami jawab, "sabar, belum tibe masenye lagi..."

contraction palsu atau braxton hicks contraction memang camtu.... sakitnye cam senggugut tapi jarak die tak kerap... tapi memang sepanjang ari ahad tu aku rase..... aku rase cam ish, macam tak lame je lagi nie..... berdebo dah nie... sabo2 tunggu tande2 dulu... baru pegi spital.... kalau sakit2 tu jangan pegi spital dulu, kang kene tahan lame kat wad kang...

24hb Januari 2011 (Isnin)

aku memang tak dpt nak tido malam tu.... sakitnye makin kerap... ish ish ish, pegi toilet n buang air asik tgk ade tande ke tak.... tgk2 takde.... ish ish ish... sakitnye perut.... mase terus berlalu.... beralih ke kiri, beralih ke kanan, still tak dpt nak tido.... last2 tengok jam dah pukul 3 lebih pagi.... aku kire jarak antar sakit... adela dalam 6 - 8 minit.... aku kate lam hati, ish tak boleh jadi nie.... jap lagi nak ajak suami pegi spital la sebab rase sakitnye makin kerap..... adoilaaaaaaa.... tak boleh tahan.....

kul 4 pagi lebih kurang pegi toilet.... tengok ade 2 titik darah.... ish kelam kabut aku dibuatnye.... cepat2 kejutkan suami... kate darah dah kuar, suami kate banyak ke aku kate 2 titik... suami kate cemane??? aku kate jom pegi spital jom.... aku pun pegi la tukar ape yang patut.... tetibe darah kuar lagi banyak.... aku sempat tgk darah tu mengalir terus ke panty liner yang aku baru pakai.... ish cepat2 aku panggil suami.... suami datang... aku dah kelam kabut dah... panik giler aku mase tu... suami kate jangan panik, terus aku mintak amikkan pad sebab darah banyak nie.... suami kate cepat pakai pastu jom antar imran dulu..


beg aku ngan beg baby memang kitorang dah letak siap2 dalam kete dah.... takut terbersalin awal kang.... cepat2 dukung imran masuk lam kete... suami terus suh aku duk lam kete... biar die yang kunci pintu umah n pintu pagar.... aku tepon mak aku, tak berjawab, tepon abah aku pun tak berjawab.... last2 aku tepon adik aku dina (adik aku yang nie la yang bercakap ngan baby lam perut aku nie suh kuar mase bday die... 24hb januari, adakah hasratnya tercapai?? jom bace lagi sampai abih... hehheheheh...)

nasib baik dina angkat walaupun tengah mamai2... aku cakap kat die jap lagi kitorang sampai nak antar imran sebab darah dah kuar dah nie, pastu nak pegi spital terus... die kate oke2... suami bawak laju, bile kat traffic light je die pasang lampu kecemasan kalau lampu kaler merah.... die pun takut nak berhenti takut aku bersalin lam kete kang.... heheheh...

sampai je umah mak aku, aku tgk mak aku ngan adik aku dah tunggu kat pintu pagar dah... imran dah terbangun dah mase tu.... lepas bersalam salaman dengan diorang, suami pun terus pecut ke spital.... sampai spital suami berhentikan aku kat tempat kecemasan dulu, die pegi parking kete... aku cakap aku tunggu die sebab aku boleh tahan lagi sakit mase tu....

lepas suami parking kete, terus kitorang pegi tingkat 1, pegi screening room dulu... wah dah lain dah tempat die.... dulu mase imran dulu cam lain... kali ni nampak cam oke sket la.... aku masuk dulu kat screening room tu, suami tak boleh nak masuk.... ade 2 staff nurse yang bertugas malam tu... mase tu tengok jam dah pukul lam 5 lebih pagi.... nurse tu suh check kencing dulu n soal selidik la ape yang patut... dah buat tu sume, die suh tunggu doktor dulu utk more checkup...

lam kul 6 pagi camtu doktor pelatih pompuan datang, suh aku baring n die nak buat scan.... check bawah n tengok mane datang pendarahan tu.... aku paling tak suke kalau diorang check serviks dah bukak bape cm sebab pedihnye laaahhh haiiii.... tapi nak buat cemane kan... tak lame tu doktor tu scan baby.... baby sume oke.... contraction datang jugak mase tu... tapi tahan je la...

pastu tunggu doktor lagi satu datang, doktor pakar sket dr doktor pelatih tu.... die tak check bawah... phewwww... nasib baik.... die buat san je.... check ape2 yang patut pastu die mintak aku buat CTG.... nurse tadi antar aku kat bilik sebelah untuk buat CTG.... tengah2 buat tu tetibe aku rase cam ade air kuar..... ooohhhhhh noooooo darah ke air ketuban tu???? aku panggil nurse kuat2... berkali - kali aku panggil... ish mane nurse nie... aku dah cuak dah... darah ke air ketuban tu.... tak lame tu ade 3 orang doktor datang, mungkin diorang dengar aku menjerit kot.... 2 doktor lelaki n 1 doktor pompuan....

doktor lelaki tu terus suruh aku bukak underwear sebab die nak check kat bawah... setiap kali die masukkan jari, air kuar, pastu aku dengar diorang cakap air ketuban dah kuar, banyaknye kuar.... bile doktor masuk jari, air kuar lagi, kuar jari pun air kuar lagi... pedih betul mase doktor tu masukkan jari sampai aku pegang lengan die sebab pedih.... doktor kate serviks aku baru bukak 1.5 cm....

abih lencun katil yang aku baring tu.... sebab banyak betul air kuar.... aku cam ish banyaknye air, kang abih kuar pulak kang yang kat dalam perut tu kang... janganla abih air tu... kang nak bersalin sakit pulak kang.... sempat lak aku berpk camtu... heheheh.... doktor tu teruskan dengan CTG aku, doktor kate baby ni tido tu yang bacaan tak cantik.... doktor tu siap carikkan air mili tapi die tak jumpe, die jumpe air kosong je nak bangunkan baby tu.... jadi la doktor....

lame gak aku buat CTG sebab bacaan die tak cantik... dah kul 10 lebih pagi pun tak abih2 lagi.... dr tempoh aku masuk bilik buat CTG sampai aku abih buat memang aku bersms dengan suami... suami siap breakfast lagi kat bawah tu, pastu die mintak nak balik sebab nak mandi dulu... aku balas msg kate tunggu aku masuk wad dulu ye baru balik.... suami kate oke....

lepas abih buat CTG, diorang suh aku masuk wad... suami daftar sume2.... pastu diorang suh aku naik wheel chair, diorang tolak ke wad.... mase tu aku dah tukar ke baju spital dah.... dengan tak pakai underwearnye sebab abih baju ngan skirt yg aku pakai mase datang tadi abih lencun.... air ketuban asik kuar je nie.... nasib baiklah nurse yg daftarkan aku masuk ward tu oke.... berborak, peramah, bercerite... aku cakapla kat die, nurse, air asik kuar je nie, abih bocor.... tunggu suami bawakkan spe2 yang patut nie... spital ade bekalkan pad je tapi suar kecik takde... die kate takpe kamu duduk je, jangan jalan2, abaikan je air tu kuar.... heheheh.... ish tak selesanye, cepatla suami datang....

tengahari time waktu melawat tu, suami, akak, abg ipar ngan akak ipar aku datang melawat.... lega aku suami dah datang sebab aku nak pakai suar kecik cepat2... hehehehe.... mase tu contraction datang as usual je..... boleh tahan lagi..... lepas waktu melawat abih tengahari tu, suami tunggu kat sofa kat depan wad.... senang die tunggu kat situ kalau ape2 yang jadi..... suami ade belikan suratkhabar, tapi setiap kali nak bace, contraction tu datang, si tak selesa langsung nak bace.... aku nie suke bace suratkhabar, kalau tak abih bace rase cam tak sah.... tapi memang aku tak abih langsung bace suratkhabar sebab rase sakit tu....

waktu melawat petang tu, suami, akak, abg ipar dan akak ipar datang.... mase tu aku rase cam nak terberak, aku pun pegi la ke bilik air.... nurse tu tanye aku, nak pegi mane?? aku kate nak pegi toilet sebab rase cam nak terberak... nurse tu kate meh check dulu sebelum ape2, aku kate dah nak terberak nie.... 2 doktor check bawah, doktor lelaki dan perempuan... adoilaaaaaa pedihnyeeeee.... hate that!! doktor kate baru 2 cm.... aku pun cam oke n dorang bagi aku pegi toilet... akak aku temankan sampai ke toilet takut ape2 jadi.... mase check tu dalam pukul 5 lebih petang...

lepas dah pegi toilet, contraction tu datang memang sakit giler.... aku kene pegang besi tepi katil tu nak menahan sakit.... akak aku siap gosok belakang aku, angah siap gosok tangan aku... memang sakit sangat... mase tu dah pukul 6 lebih petang, tetibe aku rase sakit aku rase lain macam, macam ade rase terentak rentak kat bahagian punggung... aku terus menjerit sakit.... suami n abg ipar pegi panggil nurse... cepat2 diorang suh aku check bawah... aku nie kalau dah sakit camtu memang rase cam taknak berjalan tapi terpakse jugak bukak suar kecik, pastu naik atas katil.... Ya Allah sakitnye, dengan rase cam nak terberaknye.... diorang kate tahan2, jangan meneran... doktor pompuan check bawah, die check dah bukak 7cm dah.... kelam kabut diorang, aku asik jerit nak terberak... diorang asik kate tahan2, jangan meneran..

diorang suh aku naik troli, aku dah baring mengiring nie, sakitnyeeeee makin kuat.... terus diorang tolak aku ke labour room.... diorang suh suami bwk selimut, baju ngan pampers... aku memang rase sakit sangat mase tu... masuk je labour room, aku tanye suami mane?? diorang kate nanti diorang nak check2 ape yang patut dulu kat aku pastu baru diorang panggil suami masuk.... nak terberak lak aiiiiii..... diorang masukkan tiub kencing, sedut kencing kuar, masukkan air bagai, bukak baju aku, pakai paju yang lain... aku dah tak peduli dah mase tu, buat la ape2 yang patut, aku tak kisah sebab dah sakit sangat nie....

tak lame tu suami masuk, diorang bagi baju putih kat suami.... labour room tu untuk 2 orang tapi nasib baik mase tu aku sorang je sebab tu suami boleh masuk... Alhamdulillah.... aku memang nak suami temankan aku mase bersalin kali nie... mase imran dulu tak boleh sebab operate... aku pegang tangan ngan lengan suami kuat2.... mase diorang dah prepare aku tu, diorang suh aku baring mengiring, tunggu betul2 rase nak kuar baby baru diorang prepare nak sambut baby....

aku asik kate nak berak, nak berak.... diorang kate boleh berak sebab diorang dah alaskan... mase tu memang aku tak tau malu... sebab rase sakit tu mengatasi segala - galanye... doktor pakar pun datang tgk aku, check tempat bedah dulu terbukak ke tak... kalau terbukak kire aku tak boleh nak bersalin normal.... nasib baik kukuh lagi tempat bedah tu so doktor pakar tu kate aku boleh bersalin normal.... diorang suh aku baring mengiring, contraction datang lagi sakit, pastu last contraction yang datang aku rase ade cam bende keras cam nak terkuar dari bahagian bawah aku.... aku jerit kat suami, doktor pun ade kate situ... doktor lelaki.... ahhhh tak kisahla asalkan aku dapat bersalin...

doktor tu suh aku kangkangkan kaki... die check2 memang dah terbukak 10 cm dah... some more die terpakse gunting bawah sebab baby besar.... nie kire cam first experience aku bersalin normal so kenela die gunting.... aku tak rase pun die gunting sebab sakit contraction tu lagi sakit.... doktor suh aku pegang kaki n meneran sekuat yang boleh..... suami bagi semangat kat aku.... aku cakap kat suami, sakit2.... suami suh ingat Allah ayang, ingat Allah.... doktor suh push lagi..... suami menjengok kat bawah, sekali aku teran terase baby tu kuar, Ya Allah, Alhamdulillah... pastu doktor suh teran lagi, pastu uri pulak kuar, pastu diorang tekan2 perut aku darah2 beku pulak yang kuar.... Ya Allah leganyaaaaaa aku.....

lepas diorang potong tali pusat, doktor terus letak baby kat atas perut aku.... TAHNIAH PUAN!! semangatnye baby aku nie.... aku cakap hai sayang.... bape kg baby nie sebab terase semangatnye..... diorang kate boy ke girl??? aku cakap boy.... Ya Allah hepinye aku segale galenye dah berakhir.... rase sakit contraction dah takde lagi... Alhamdulillah sangat2...... tak lame tu diorang amik baby nak bersih2kan ape yang patut.... baby siap berak lagi... hehheheh.....

suami mase nie dah kene tunggu kat luar dah, diorang tengah bersih2kan aku pulak.... aku dengar diorang cakap baby lahir pukul 7.08pm.... Alhamdulillah..... tak lame tu doktor lelaki yang sambut kelahiran baby aku tu datang balik kate puan, skang saye nak jahit ye luka puan tu... aku tanye bape jahitan doktor?? die kate koyak agak besar so dalam 10 - 15 jahitan... aku cam ape??? isshhhhh tahan je laaaaaaa..... time die jahit lapisan dalam tak sakit sangat... tapi tang die jahit bahagian kulit luar tu memang pedih... nasih baik diorang bagi aku pegang gas... kalau sakit sedut gas tu, n aku terase cam diawang awangan... hehehehe...

lepas doktor tu jahit.... diorang tolak troli aku kat tempat menunggu.... diorang bagi aku minum air milo... leganyeeee....diorang amik baby aku n terus bagi baby minum susu badan... Ya Allah... nikmatnye tak terkate.... tak lame tu ade sorang doktor check bahagian luka kat bawah, nak tengok ade pendarahan lagi tak... yap, doktor lelaki lagi... bua la pe yang patut dibuat doktor, asalkan sumenye oke....

dalam pukul 9 lebih tu, nurse dah bersedie nak tolak aku ke wad balik.... die check baby, check aku.... cakap baby aku nie berat ahir 3.2 kg... wow, semangatnyeee anak mama.... tanye aku dpt baby ape... soal jawab sume.... nurse letak baby kat celah kali aku... n terus tolak troli.... kuar dari labour room, nurse panggil suami kepada RUSNIDA... aku cam helloooo RUS INDA ye... (tapi cakap lam hati laaa)... heheheh.... nampak je muke suami terus aku menitiskan air mate sebab sedih, sebak, terharu sumenye ade.....

suami boleh masuk temankan aku sekejap kat wad.... suami azankan baby.... mase imran dulu suami dapat azankan imran mase kat dalam incubator je... kali nie dapat azankan betul2... Alhamdulillah sangat... bersyukur kami ke hadratMu...

itula kisah aku bersalinkan KHAYYUM IKHWAN BIN KAMARUDDIN..... phewwwww panjangnye cite.... nie pun asik rehat 2 - 3 kali sebab nak susukan ikhwan... heheheheh....

Sekian.....

IMRAN N IKHWAN