Khayri Ilyas Bin Kamaruddin

dah nak dekat sebulan aku masuk keje lepas bercuti bersalin 3 bulan... kalau ikutkan cuti bersalin aku tinggal 170 hari je, kalau bahagi 2 tinggal la 85 hari... dah alang2 tu jadilah 90 hari... heheheh.... tak sempat pun nak updatekan blog nie tentang kelahiran anak ketiga kami iaitu Khayri Ilyas Bin Kamaruddin... kalau nak cite berpantang tu tak payah la ek sebab yang lainnye kali nie aku berpantang sendiri dekat rumah... sebelum ni aku berpantang dekat umah mak aku... ;)


so inilah cerita bersalin aku.... enjoy reading... ;)



20 Mac 2013

Ni tarikh due lagi... aku still keje lagi sebab takde ape2 jadi pun, takde tande2 lain nak bersalin... tapi klinik kesihatan dah bagi tarikh yang 26 Mac 2013 aku kene pegi menyerah diri kat wad untuk tindakan selanjutnye... dalam hati memang risau sebab tak penah overdue... huhuhu... ari2 pujuk baby bie nak kuar nie.... sume usaha untuk cepatkan bersalin sume aku dah buat.... tapi belum ade jalannye lagi....

21 Mac 2013

aku start cuti ari nie, awal aku amik cuti, pegi opis jap isi borang bercuti awal... huhuhuh.... sambil menunggu tarikh 26 Mac 2013





26 Mac 2013

suami amik cuti sebab nak antar aku ke hospital.... lepas kitorang minum sume n siap2 makanye kami pun berangkatla ke Hospital Tuanku Jaafar.... tak jauh pun dari rumah... huhu... macam jauh je kan... heheheh.... mase tu tengahari, screening room pun tak bz sangat so oke la sket... tak payah kene tunggu lama.... dah check2 sume aku pun diadmitkan.... kali ni kat wad yang same mase aku lahirkan ikhwan... ;)

suami pun setia la menunggu sampai pukul 2pm.... tak lame tu doktor pakar datang check... die kate esok2 pagi aku akan diinducekan tapi dengan menggunakan belon/ tiub... aku pun haaaa... tiub?? belon?? ape tu... almaklumlah sebelum ni tak penah... kire first experience la nie.... bile nurse datang check, tanye ade sakit contraction tak... aku cakap takde pun... haiyaaaa..... risaunye nak dimasukkan tiub.... huhuhu....

bile menjelang malamnye memang takde sakit ape2 pun... aku pun mengumpul la maklumat pasal tiub nie.... melalui page dan group kat fb... alhamdulillah banyak jugak dapat info pasal tiub ni.... dan bersedia mengumpul semangat utk esok pagi.... takutnyeeee lah haiii.... dalam pukul 10 lebih malam still bermsg dengan suami, die tanye ade sakit tak aku cakap takde pun... huhuuhuhu....

sambil2 baring tu aku buat amalan nie sambil gosok - gosok perut :-

1) Baca Rabbi Yassir Wala Tuassir Ya Karim

2) Baca doa nabi yunus

3) Baca zikir Al Fattah

4) Selawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W

bersungguh sungguh aku buat.... start pukul 11 pm je aku dah mule rase sakit contraction... jujur aku katekan yang aku dah lupe cemane rase sakit contraction ti walaupun baru 2 tahun lepas aku bersalinkan ikhwan... huhuhu.... so bile sakit tu dah dah datang terus aku cam haaaa sakit contraction dan datang dah... ish dah sakit la nie... aku pun cepat2 amik diari aku.... catatkan selang mase sakit contraction tu datang.... memula dalam 10 minit, 12 minit, 9 minit, 7 minit.... makin lame makin kerap...

aku pun pegi cakap kat nurse... nurse refer kat doktor, doktor tu cakap kalau boleh die taknak check bawah sebab nanti masuk kuman... kalau boleh die suh aku tahan sampai sakit tu kerap selang 3 minit... aku pun pegi la balik kat katil aku n start tgk balik mase .... aku msg kat suami yang dah start sakit2.... aku msg mungkin tak lame lagi.... mase tu suami tengah berperang jage budak2 nie yang memang tido lambat mase tu... so die mamai2 sket... aku tak boleh nak kol dah sebab dah sakit sangat...

bile selang mase tu dah jadi 3 minit cepat2 aku pegi kat nurse n doktor pun suh aku baring sebab die nak check.... bile check2 doktor tu kate dengan lemputnye... "Puan, dah bukak 8 cm ye, puan jangan meneran ye"... aku pun cam haaaaaa 8cm already??? patutla sakitnye makin kerap.... cepat2 nurse suh nurse2 sume bawak troli katil, takde wheel chair pun sebab bukaan aku dah terbukak besar dah...

kelam kabut diorang tolak aku naik troli tu... memang kelam kabut betul... aku pun berupaya taknak meneran.... masuk je labour room ade 2 pesakit tengah menunggu nak deliver... tapi bile tgk keadaan aku yang akak kritikal nak terkeluar dah, diorang dahulukan aku dulu... bayangkan aku masuk labour room dalam pukul 3 pagi... tak sempat nak bukak bra pun, baju baby pun tak sempat nak amik... terus bukak ape yang patut bile time nak meneran tu aku pegang lengan nurse kat situ kate dah nak terkuar dah... kelam kabut diorang prepare ape yang patut... bile dah prepare nurse tu suh aku meneran, aku pun teran sekuat hati... sekejap je 10 minit kemudian baby pun kuar... ish cepat betul... nasib baik sempat masuk labour room...

nurse tu kate aku terangkat punggung so kena jahit tak tau la bape banyak.... nurse tu letak baby kat dada aku, die tanye baby ape, aku pun cakap boy lagi pastu gelak... nurse tu pun gelak... heheheh.... alhamdulillah asalkan selamat.... berat jugak same cam ikhwan beratnye 3.2 kg.... sambil kene jahit, tunggu bende2 lain... ade 2 orang pesakit tadi yang bagi laluan aku tadi tu bersalin.... aku dengar la sore diorang meneran sume.... ish satu pengalaman yang lain la.... dengar saat2 baby nak dikeluarkan....

pul 5 lebih camtu aku pun ditolak kuar dari bilik bersalin dengan baby di sisi aku... bile nurse jerit nama "suami kepada Rus Inda!!!" aku cakap tak sempat kol la nurse... heheheh.... memang tak sempat segala - galanye.... dah sampai kat katil baru la aku dapat kol suami... aku cakapla yang dah selamat bersalin dah... die kate aku tipu... huhuhuh... aku kate betul... heheheh.. . tgk tak percaye kan sebab cepat sangat sebab aku tak rase sakit, tetibe je rase sakit n tak lame tu bersalin... alhamdulillah sangat2 dipermudahkan.... ;)

tak lame tu, suami pun datang untuk mengazankan dan iqamatkan baby kami.... bahagianye aku rase time tu... bile dah ade pengalaman overdue baby ketiga tu memang setiap anak berbeza - beza.... bile baby tu bersedia nak kuar, die akan kuar jugak so janganla risau sangat.... ;) so will get prepare for next baby... hah next baby??? nanti dulu la ye.... ;)

so itula cerite aku melahirkan baby ketiga kami yang diberi nama KHAYRI ILYAS BIN KAMARUDDIN yang dilahirkan pada pukul 3.10am 27 Mac 2013... ;)